Thursday, 17 March 2011

Kerepek yg Aku Chenta!!

Coretan Gediks cikNinie pada Thursday, March 17, 2011
Ape kate korang : 
AuCakK!
.
.
Assalamualaikum..
.
.
ErkKkk!! *sendawe bapak kuat!
Alhamdulillah..kenyang.. 
Nasik kerabu menjadi pilihan hati utk tengahari ni..
Apela makcik cafe ni,letak la budu..
Nasib baek Rumet aku ade sebotol budu diimport khas dari Kelate!
Hihihihi..enak banget donggg~
.
.
Eh! Entri ni aku bukan nak story mory pasal budu..
tu introduction je..
.
.
Okehlaa..kalau budu terkenal di Kelate,tempat korang pulak terkenal dengan ape???
.
.
Aku??
Kalau tempat aku,KEREPEK..
Banting,memang tempat yang pemes dengan Kerepek..
Aku dan adek beradek aku pun selalu dicop sebagai budak Kerepek..
*haisyhh~ kitorang comel-comel camni ade rupe kerepek ke?? =_="
.
.
Disebabkan tempat aku memang pemes dengan kerepek,
oleh itu,aku pun nak bercerita tentang.........
..
..
..
..
SAMBAL GORENG KENTANG Kanchong Darat!!
.
.
.
Kanchong Darat tu ialah kampung aku..
okeh..
Korang pernah dengar atau makan Sambal Goreng x??
Mungkin di rumah orang kawen..
Mak korang masak ke..beli ke..curik ke..*erks! jangan,Harammm~
.
.
Tak pernah??
Hah! Tidak mengape! Jangan  risau..
Meh sini aku story mory kat korang..
.
.
Sambal Goreng ini adalah makanan orang Jawa..
*aku jawe! opo?? arek kerungu nyong ngomong jowo?? HAHA!
ok-ok..
Sambung balik cerite aku..
Pada asalnya bahan yang digunakan adalah ubi kayu..
Yela,zaman dulu-dulu ubi kayu belakang rumah je..
mudah didapati..
Sekarang,ramuan Sambal Goreng telah diubahsuai sesuai dengan keadaan mase kini..
*cewahh~ ayat macam Berita pulak..kui3~
Oleh itu..Kentang pon digunakan..
.
.
Sebenarnye..Sambal Goreng Kentang Kanchong Darat ni adalah produk Mak Cantek aku~
AKu nak story mory Sejarah SGKKD ni dulu k..
Nenek Anggun aku,iaitu Bonda kepada Abah Kacak aku,iaitu Mak Mertua kepada Mak Cantek aku yang mengajar Mak Cantek aku tentang masakan ini..
*pening lalat sekejap~ ayat berbelit-belit @_@
Mak Cantek aku pun belajar laaa..
"kerepek ni sedap,dan boleh dipasarkan je..tapi,ramai dah yang jual benda yang same..hurmm~"

Satu hari,Mak Cantek aku terase macam nak ubahsuai sikit resepi Sambal Goreng tu..
Pikir punye pikir,
Mak Cantek aku dapat idea~ Tingggg!! *bunyik idea dtg..
"kalau gune kentang,macam mane pulak ye rasenye?? sedap x? same x rasenye??"
.
.
Uji kaji,segala testimoni telah dilakukan!
Oyehhh-oyehhh!!! BERJAYA!!
.
.
Dengan berkat usaha Mak Cantek,
.
.
Terhasillah,Sambal Goreng Kentang Kanchong Darat~!!!
.
.
.
Jeng! Jeng! Jeng!
.
.
.
Cilakes! Gambow xbole upload pulakkk! camne nak buat korang terliur ni???! 
Potong STing ar tenet ni..
Takpelaa..nanti-nanti aku cerita lagi..
Aku lepas makan ni ngantuk pulak..
Manela tak bertambah-tambah lemak di badan ni..
Haisyhhhh.. =_="

ok!
Sekian!

p/s:: kecik beso kecik beso je aku tengok tenet ni...!!
Papepun,rindu Mak Cantek & Nenek Anggun..!! ^_^

0 org shomel komen post cikNinie:

Post a Comment

 

Pondok cikNinie Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review