Friday, 8 April 2011

Kenape Pendidikan Khas???!! Kolot ke aku???

Coretan Gediks cikNinie pada Friday, April 08, 2011
Ape kate korang : 
Assalamualaikum..
.
.
Mengapa aku memilih menjadi Guru Pendidikan Khas??
.
.
Sebelum aku memilih kos Pendidikan Khas ni,
banyak yang aku dengar macam-macam pendapat tentang kos ni..
Ade yang merendahkan..
Ade yang menyokong..
.
.
"Hah! Dah lepas STPM kan??
Dapat result ok tak??
Dapat kos ape? Kat mana?"
.
.
Aku pun menjawab,
"Alhamdulillah..da lepas da..
result? alhamdulillah,3.5+..
Dapat Kos Pendidikan Khas..USM.."
.
.

"Kos Pendidikan Khas?
result kau kan bagus wany,kenape pilih kos ni??
hei,nanti kene jadi cikgu orang cacat tau..
air liur meleleh,pekak,bisu,terencat..
boleh ke? sanggup?
Ambillah kos pendidikan lain.."
.
.
"Kos Pendidikan Khas?
Wahh~ baguslah..ade elaun..
banyak tau elaunnye..
kalah cikgu biasa..
lagipun,senang aje keje tu..
ajar budak,pastu balek awal,gaji lebih..
Syok tuuu..bagus-bagus!"
.
.
"Kos Pendidikan Khas?
Ape tu?? Ajar ape tu??
Khas tu kenape??"
.
.
"Kos Pendidikan Khas?
Alhamdulillah..bagus wany..
Tak ramai berani pilih kos ni..
Bukan calang-calang yang terpilih..
ape org ckp,insan terpilih je yang dapat kos ni..
Iyelah,kite nak mengajar pelajar khas,penghuni Syurga,
InsyaAllah dengan niat baek,mereka akan mendoakan kita kelak"

Hurmm..
Macam-macam yang aku telah dengar..
ade yang sakit hati,
ade yang buat aku tersenyum hepi,
ade yang buat aku rase nak hempok kepala orang tu,
tapi,
apekan daya aku..
mereka tak salah,
cuma cara penyampaian mereka tu yang salah..
*haisyhh,tampo kang!
.
.
Oklah..

Antara sebab Kenape Orang memilih untuk menjadi Guru Pendidikan Khas..
*secara umum

1) Minat
- Minat dalam bidang pendidikan khas membuatkan kita rasa semangat untuk mendidik pelajar yang khas sama seperti pelajar normal yang lain..

2) Cabaran baru
-ade jugak orang yang tak tahu sangat pasal kos ni,tapi ada jugak yang dah tahu,tapi tak berapa minat pun. mereka menjadikan bidang ini sebagai cabaran baru kepada mereka untuk menjadikan mereka berbeza dengan orang lain.

3) Hubungan
- Kebanyakan orang yang memilih bidang ini biasanya ada pengalaman atau saudara-mara yang tergolong dalam insan istimewa. Perasaan nak membantu orang yang dikenali mendorong mereka untuk membuat keputusan untuk terlibat dalam bidang ini..

4) Alasan Balik Kampung
-Apekah?? ini maksudnya,mereka pilih bidang ni untuk cukupkan kuota je..pastu bidang ni kan masih perlukan tenaga pengajar lagi..bagi mereka,jika memilih bidang ni,senang posting dekat-dekat dengan rumah..

5) Tiada pilihan
-daripada menganggur,mereka pun memilih untuk mengabil bidang ini..

6) Eskapisme
- Menganggap bidang ni mudah diceburi supaya dapat 'curik tulang'. Berada dalam aliran perdana,murid perlu menunjukkan kecemerlangan akademik. sekiranya murid pendidikan khas tidak berjaya,sudah pasti mereka tidak dipersalahkan kerana murid mereka murid istimewa.. =_="

7) Elaun
- Mulai tahun 2008,kerajaan telah menaikkan elaun guru PK. Guru PK akan mendapat elaun sebanyak RM 250. Bagi manusia yang sememangnya mengejar elaun,sudah pasti terburu-buru untuk memilih bidang ni.. =_="
.
.
.
ok la..
walau apapun sebab kita terjun ke bidang ini,yang paling penting ialah kita sudah berikrar untuk berbakti dalam mendidik murid-murid khas sama seperti pelajar normal yang lain..

Kolotkah aku memilih bidang ni????
.
.
.
.
.
TIDAK!

tapi,
Aku BERSYUKUR~


Aku bersyukur sebab dapat terbang ke bidang ni..
Yup!
ini sememangnya pilihan aku sendiri..
walaupun pilihan kedua,
tapi aku hepi doh dengan kos aku sekarang..

Enjoy,belajar pasal kehidupan,pasal kanak-kanak..
dan banyak lagi yang dapat aku pelajari..
Aku suke gile kanak-kanak..
*ok! boleh buat bini ni..wakakakak
So,
Aku rase bertuah..aku ade alasan aku sendiri mengapa aku pilih bidang ni..lenkali la aku tory mory k..
& aku akan terangkn gak lebih lanjut pasal bidang ni..
.
.
Tapi..
nanti-nanti k..huhuhu

ok!

Sekian!


Pujangga berkata-kata:  "Apabila kita tidak mencari sesuatu,Kita tidak akan menemui sesuatu" 
^_^

14 org shomel komen post cikNinie:

ctnur said...

cikNinie!! chaiyok2.. haha.. haizan pon minat gler oo bidang neh.. bukan sebab elaun tao!! hehe.. tp x tercapai nak amik pk.. amik geo je kat UM..huhu...btw have fun with ur study.. biau je org nk kata apa janji kita tao ape niat kita...=)'

Dodie Al- Fayed said...

apa aje yang kita buat.. 1. niat.. 2. kesungguhan.. 3. bersedia menghadapi apa jua dugaan/rintangan. 4. Doa mak ayah...Bagi dodie.. cukup 4 ni.. insyaAllah.. *orang juga selalu berkata.. time belajar lain (teori & lawatan sket2).. time realiti (dah jadi cikgu) lain dugaannya.. bersedia la secukupnya.. ;D semoga sukses selalu..... adiosssssss amigosssssss... Salam

sayeJAJA said...

tahniahhh untuk result stpm!!*terlambat banyak.tahniah jugak sebab wany ade pasaan semangat waja nak amik pendidikan khas.jadi cikgu yang cemerlang ye :)

cikNinie said...

ctnur:: Haizannn!! hehee..mekaseh dear!! betul2..eh2,geog UM?? dulu ninie pun ade apply gak!! nanti nak ambek minor geog laa..hehe..hurmm,betul tu..mekaseh lg sekali..tu semangat utk ninie tu!! ^__^

Dodie:: Betul..tu laa..nak kene kuat fizikal dan mental..4 tu meman penting..mekaseh ingtkan pasal tu ye..betul2..eee,sye sokong sesangat! semangat sye bertambah banyak ni!! hehe..mekaseh ye dodie..terbaekk!! ^__^

Jaja:: Mekaseh Jaja!! xdelaa waja sangat..Exora,Pesona,ade la jugak..hehehe..insyaAllah..terime kaseh atas doa korangg!! ^_^

Cik Ca'ah said...

salam,kak ninie. sy lpsan stpm 2010 tp xde la dpt pointer tggi mcm akk kan,below 3 je. layak ke nak dpt interview medsi. fyi,sy layak utk medsi test sabtu ni,n sy apply kos mcm akk gk,sy minat sgt PK tp tkut la xdpt sbb pointer rendah. mcm mne ni akk?

cikNinie said...

@Cik Ca'ah:: hye dek! dpt medsi? Alhamdulillah..tu langkah awal..jgn sia2 kn peluang ye dek..wat betul2..jgn risau..pointer bukan penentunya..jgn give up..buat sehabes baek k! akak doakan Ca'ah dpt masuk ke IPTA dgn kos yg Ca'ah minat ni k..akak pon suke ade junior PK! ^_^

Cik Ca'ah said...

oh! yeke akk. okeh2 tq akk :)

Anonymous said...

Salam, saya lepasan STPM 2013, ada mohon untuk pendidikan khas USM, sy cuma nak tanya, apa yg kita belajar ? susah x course tu ? belajar kebanyakkannya praktikal or teori ? macam mna degan peluang penempatan ? maaf banyak btanya plop.. terima kasih ^_^

butterfly said...
This comment has been removed by the author.
butterfly said...
This comment has been removed by the author.
butterfly said...

Salam, sy lpsan matrik dan Alhamdulilahh dpt tawarn course ni d ukm, sy nk tnya kalau nnt sy nk tkr subjek tu blh x

butterfly said...
This comment has been removed by the author.
Ah Ra Ma said...

hai cik Nini.. saya pun berminat dengan bidang ini, ada sbarang cara tak untuk dihubungi sbb saya ada beberapa persoalan.

lin yingzhen said...

hi cik nini, nak tanya kursus ni usm lebih baik ataupon ukm? tq

Post a Comment

 

Pondok cikNinie Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review