Wednesday, 20 April 2011

Tips untuk Penghuni Hostel bagi Kes Kecurian..

Coretan Gediks cikNinie pada Wednesday, April 20, 2011
Ape kate korang : 
Assalamualaikum..
.
.
.
.

Semalam desasiswa aku digegarkan dengan kes kecurian pada waktu penghuni desa sedang tidur..
Desasiswa S* (nama disembunyikan atas dasar keselamatan) tapi yang penting,desasiswa aku ni adalah satu-satunya desa yang penghuninya perempuan je semua di uni aku ni..
Agaks kurang hajo jugakla pencuri-pencuri ni..kalau berani curik siang-siang ar..boleh aku tampow korang sedas dua..codo..
Teringat satu ayat ni,sesuai sangat untuk diorang ni,
"Kecik-kecik taknak mati,dah beso menyusahkan orang!"
hah! sesuai sangatlah ayat ni untuk diorang..
Siyes menyusahkan orang,kitorang ni pelajar...
Penyangak telah mencuri lappy,enset,duit,selipar,beg tangan pun hilang..
I'm so sory kepada mangsa-mangsa..

Dahla minggu exam ni,stress~!! bertambah stress bile barang-barang keperluan kite hilang kan???
Lappy takde..Mahal tuuu..kenyang la korang ek wahai penyangak..
Watdetutttt la diorang ni..

Oklah..

Ni Aku ade pikirkan sedikit tips untuk korang yang stay kat hostel..
*idea mencurah-curah sewaktu di bilik termenung(jamban)

ni tingkap bilik desa kami..

(bukan bilik aku)

*gambar,credit untuk senior..pinjam gambar ye..

hah,macam ni la bentuk tingkap desa aku..
.
.
.
.
.
Ok..

Tips-tips nya ialah..

1) Tutup Tingkap
Woho! memang hot beb! panas jugak la bile tutup tingkap ni..lebih-lebih lagi bilik yang menghadap bangunan lain dan berlawanan dengan aliran angin monsun ni..*bilik aku la tu..Panas pun panas la..korang nak barang hilang? kehormatan kita dihujung tanduk? Taknak kan..so,tutuplah tingkap tu..tapi Jangan lupe KUNCI tingkap tu pulak..
Untuk korang-korang yang duduk di hostel yang mempunyai bentuk tingkap yang berbeza-beza seperti,

*tingkap 1

*tingkap 2

Cuba perhatikan tingkap 1 dan tingkap 2..Nampak tak perbezaannya..Iye! Tingkap 1 TIADA besi palang disetiap cermin..itu bahaya! sebab penyangak boleh menanggalkan cermin setiap satu dan menyelinap dengan mudahnya..mudah dilakukan jika tidak menutup dan mengunci tingkap..oleh itu,beringatlah ye kawan-kawan semua..

Contoh bilik hostel lain..

Jika tingkap hostel kita macam ni sekalipun,tutup tingkaplah sewaktu malam dan ketika kita tiada di dalam bilik ye..

Ni la antara contoh gaya penyangak yang masuk ke bilik melalui tingkap.. Ala-ala spiderman gitu kan..

*contoh je tu..kesian pakcik cleaner..pinjam gambow ye uncle..huhu


Ingat,secantik mana pun tingkap korang,macam-macam boleh jadik..langsir korang cantik macam mana pun,tutup la tingkap tu bila waktunya..cukup-cukuplah nak tunjuk langsir tu..huhu

Ingat,sekecil mane tingap korang pon,dorang boleh masuk..ce tengok ni,
huhuhu~

2) Perisai
Hah..perisai macam mana yang kita boleh gunakan?? Macam ni..kalau pencuri tu nak masuk melalui tingkap,mesti diorang akan pegang tepi tingkap tu dulu kan?? So,korang buatlah sesuatu kat tepi tingkap tu..
Ok..Sediakan kapas,paku tekan,gam gajah,pewarna..




Langkah 1:: Ambil gam gajah..lekatkan kepala paku tekan di tepi-tepi tingkap korang..pastikan jarum paku tekan tu menghadap ke atas..kira-kira kalau kite pegang tingkap,boleh tercucuk la..huhu..

Langkah 2:: Jangan biarkan macam tu je..pencuri pun boleh nampak paku tu..gelak beso pencuri tu kalau nampak paku yang korang lekat tu..hah,macam ni...untuk mengkaver paku tu,letakkan kapas yang digempal comel-comel..buat kemas-kemas..gam sikit-sikit kapas,tutup paku yang ade..

kalau nak comel lagi,boleh warnakan kapas dulu sebelum melekatkan pada paku..

Hah! cuba bayangkan......

Pencuri: "uhh! penatnyaa..akhirnya dapat juga aku panjat ke tingkap bilik ni..hah,cantek..budak-budak ni tidur..bagus! tingkap ni Tak kunci..wahhh,siap ade KAPAS warna warni..rajin betul budak ni..bagus,lembut sikit aku nak masuk bilik ni.."

Pencuri pun berpaut kepada tepi tingkap dengan penuh rakus,

dann.................

"arghhhhhhhhhhhhhhhh!!! saketnyeeee!!! ape kejadah tajam ni!!! *suara sekuat hati seperti sedang buat konsert amal siti

Hah!! mesti korang boleh terjaga daripada tidur apabila tiba-tiba terdengar suara garau yang macam baru akil baligh dari luar bilik korang kan??

Alhamdulillah..terselamat kita daripada ancaman penyangak tarak guna ni..
^_^

3) Senjata
Korang jangan lupa sediakan batang penyapu,kamera..ala,enset korang kan banyak power-power..
boleh jugak la tu..macam ni caranya,bila penyangak tu dah menjerit,korang terjaga kan..cepat-cepat capai penyapu,hentak perut penyangak tu dari celah tingkap tu..sebelum tu,ambil gambar penyangak tu..bukti masuk mahkamah tuuuu..huhuhu



macam ni lah,cuba bayangkannnnn~

Pencuri: "uhh! penatnyaa..akhirnya dapat juga aku panjat ke tingkap bilik ni..hah,cantek..budak-budak ni tidur..bagus! tingkap ni Tak kunci..wahhh,siap ade KAPAS warna warni..rajin betul budak ni..bagus,lembut sikit aku nak masuk bilik ni.."

Pencuri pun berpaut kepada tepi tingkap dengan penuh rakus,

dann.................

"arghhhhhhhhhhhhhhhh!!! saketnyeeee!!! ape kejadah tajam ni!!! *suara sekuat hati seperti sedang buat konsert amal siti

hah! apa lagi?? cepat ambil gambar penyangak ni!!
ok! dah dapat captured gambar,ape lagi?? gunakan batang penyapu,cucuk perut atau hentak kepala penyangak yang nak masuk bilik korang tu..
biarkan dia rasa yang korang ni ganas..Kita TIDAK LEMah!!!

Hah! Style tak?
Macam ni lah kita jadi nanti..

PANGLIMA PENYAPU...!!!
hehehehe...

4) Suara yang nyaring..
Selepas tu,kita tarik nafas dalam-dalam...
hurmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm~
.
.
.
.
.
TOLONGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!! PENCURIIIIIIIIIIIIII.......!!!!!

dan..jiran-jiran korang pun akan berlari ke bilik korang..kalau penyangak tu dah lari sekalipun,mesti selipar dia tertinggal ke..& gambar dah dapat..esok report pada pihak atasan je..huhu

Sebelum tu..bilik korang tingkat berapa??

Kalau...

Tingkat 1:: penyangak tu mesti jatuh dan terkehel kaki tangan dia..terkedek-kedek jugaklah dia lari..

Tingkat 2:: penyangak tu akan mengalami patah jari kaki..kesian~


Tingkat 3:: penyangak tu akan patah kaki & tangan..lagi kesian~

Tingkat 4:: tak teruklah,paling tidak pun patah pinggang..

Tingkat 5 ke atas:: penyangak penat,xlarat panjat sampai atas kot..kalau larat jugak,jatuh boleh mengakibatkan mati katak..



ok!

dahla..itu je resepi masakan kita untuk hari ini..

Papepun,Berhati-hati ye korang semua..tutup la tingkap tu..manusia zaman sekarang ni macam-macam perangai..takut jugak..kita ni perempuan..kalau hilang barang takpe lagi,kalau hilang kehormatan? Nauzubillah..takut jugak lah kan...

So..apa-apa pun..Selamat Maju Jaya!!

*resepi ni rekaan semata-mata..tiada kaitan yang hidup mahupun sudah meninggalkan dunia..

ok!

Sekian!



p/s:: aku dendut,penyangak takut nak masuk bilik aku kot..huhuhu



2 org shomel komen post cikNinie:

drlel said...

nice r nini..best r...stay safe ya..

cikNinie said...

^_^ thanks dear..tu laa..mcm2 skrg ni.. lel..take care gak k! ^_^

Post a Comment

 

Pondok cikNinie Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review