Tuesday 5 April 2011

Nasik Ambeng,makanan JOWO di Utara..Kau Ado???

Coretan Gediks cikNinie pada Tuesday, April 05, 2011
Assalamualaikum..
.
.
AuCakK!
.
.
.
.
Hahhh..
ni aku nak berstory mory ni weyh..
Aku kan orang jawe selangor,
tapi sekarang aku belajar kat Penang..
Asyik makan kari je weyh..susah beno nak dapat makanan jawe yang lazat lagi sedap berkrim disukai ramai ni..
*ouh! lap air liur sat terbayang makanan kat rumah..
.
.
.
Demmm!!
Apehal aku terbayang makanan dikala perut yang kenyang membulat ni??
.
.
ok-ok..
berbalik kepada story aku tadi..
Macammane aku boleh dapat NAsik Ambeng di Penang ni??
Jangan jeles dokkkkk~!! huahuahuahua~!! *gelak setan..
.

Erkss! tak terliur pun??
Elehhh..sebab korang tak tahu apekah itu kan??

ok-ok..
aku cerita serba sikit la ye..

Nasik Ambeng ni adalah satu makanan Jawa yang sangat pemes..
Isi kandungan Nasik Ambeng ini...
1) Nasik puteh..
2) Serunding kelapa..
3) Sambal goreng kentang+tempe
4) Ayam goreng/ayam masak kicap
5) mee/mihun goreng
6) kerabu/keluban

macam mane makanan ni disediakan??
Nasik puteh diletakkan di bawah sekali dan lauk-lauk diletakkan diatas nasik itu..
Sebelum tu,Nasik ambeng ni bukan dimakan atas pinggan tau!
Tapi dimakan di atas Talam..dan dimakan beramai-ramai..


sedap dohhhh!!


.
.
Ini la keunikan Jawa..
Makanan ini dicipta untuk melahirkan pertalian yang lebih rapat apabila kita makan bersama-sama di talam yang sama dan sacara berebut-rebut..
.
.
Pasti ada yang rasa geli,jejek nak makan kongsi tangan same-same kan??
Aku tak salahkan korang..
tapi,yang korang makan tak basuh tangan tu apesal??? Gondorowo!!
adesss..
Kalau korang belum pernah try,try ar..
member-member aku yang tak pernah try ni pun kitorang pakse makan Nasik Ambeng ni..
dan korang nak tahu ape jadi kat diorang??
.
.
.
.
Meroyannnn der!! rindu Nasik Ambeng!!
huahuahuahua *gelak setan


Actually kitorang dapat makan Nasik Ambeng ni di Dinner IKMAR USM..
IKMAR ni adalah Persatuan Anak Johor..
Aku dgn kawan-kawan aku,Kelab Anak Zimbabwe pun kitorang join..
Punyelah nak menyemak..huhuhuhu
.
.
.
Best siot Dinner ni..
Macam-macam kitorang makan..
Nasik Ambeng..
Pulut kuning..
Otak-otak..
Eskrem..
adesss...sedapnyee..
dan suasana meriah dan terbaek laa!!
*ok IKMAR! sila bayar duet iklan yang aku buat ni k!

.
.
Dinner kali ni tradisional je..
so,kitorang takdelah melaram poyo sangat..huhuhu..
.
aku ngan ding tak sabo nak makan!

nape bibir aku macam anita serawak ni??
=_="

my bestie

Kami adek beradek!

makan kat pinggan jugak akhirnye..
Tapi!
kami xgune sudu..xmacho ar gune sudu..
hilang nikmatt..

*cam comel pulak aku makan..huahuahua!

licin dohhh~

sumpah bughok perangai..huahuahua!

hambek kauuuu~


=_="
muke camhayam

Ok!
Jangan segan nak puji aku kacak! 
hahahaha

Miza dapat anugerah MAk Embonggg!!
perghhh!
mantap weyhh!

Aku pun nak tumpang glemer..hehehe

ni pulak Pak Meon..

ni Tunku Abd Rahman..

Erkss!!
Mungkin tidakkk~
Mattoppp my pren....huhuhuhuhu

Kami ber6 saje..Anyoh dan Ding dah larikkk!
Tak tahan ke Pejabat Jambans~


Ok!

Sekian!

p/s:: nyong orak iso ngomong jowo,tp nyong iso ngerti sitik-sitik..!! huhuhuhu

.

0 org shomel komen post cikNinie:

Post a Comment

 

Pondok cikNinie Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review